CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

بيتي الثاني .. برتاح هناك

Thursday, November 20, 2008



ازييييييييييكم يا بشر

وحشتووووووووووني بجد

اولا بعتذر جدا عن فترة الغياب الطويله اوى دي
بس بجد انا بقالى كتيييييييير تعبانه اوى اوى اوى ومش قادره اعمل حاجه في حاجه

المهم بلاش رغي كتير

عايزه اقولكم كلكم بجد وحشتوني اوى
واحيانا كده كل فين وفين كنت بدخل على المدونه بتفرج على الكاونتر وبفرح ان لسه كتير منكم بيدخل المدونه يتفرج عليها رغم انه واثق اني ماكتبتش عليها حاجه


وعايزه اقولكم اني فرحانه اوى اوى اوى
لاسباب كتير اوى
منها ان النهارده فرح واحده من انتيماتي علو صوتكم وانتو بتقولولي عقبالك ههههههههه
ومنها اني قلبي خلاص اتطمن على اخري من انتيماتي
واهمها اني حاسه اني قربت اوى من ربنا الفتره اللى فاتت دي

وعلى الرغم من كده ان في حاجات كتير اوى مزعلاني
منها اني بقيت فاشله ومش بذاكر هههههه
بس عادي ولا بقت فارقه اصلا

يلا نسيبنا من الرغي علشان بجد مستعجله
بس عايزه اجاوب على التاج بتاع استاذ
mohamed ghalia
بجد التاج عجبني خالص خالص خالص
وعايزه ارد عليه

وبعتذر لكل الناس التانيه اللى كانو باعتنلي تاجات ومش رديت عليها واولهم حسن حنفي علشان كان باعتلي حاجات كتير
بس الفايل اللى كنت مسجله فيه كل التاجات دي اختفي من الكمبيوتر
فسو بقى
اللى منكم عايزني احل واحد تاني يبعتهولي تاني

بسرعه بقى

السؤال الأول:ماهى السعادة من وجهة نظرك؟
احم احم

السعادة من وجهة نظري .....
حاجة بسيطه اوى
احط راسي بالليل على المخده وانا مرتاحه ومااكونش بعيط او متضايقه او ظالمه حد

وعامة يعني السعادة بالنسبالي اي حاجة بسيطه بتحسسني اني متصالحة مع نفسي و راضية ربي

السؤال الثانى: كيف تصل إلى السعادة؟

ازاااااي ...
تيررارارارا
ممكن بأني مش اضايق حد من الناس اللى حواليا فطبيعي اني هكون مرتاحه وسعيدة
وكمان اني مش اقصر في حق ربي عليا
ساعتها بس بكون اسعد انسانه مهما كانت الظروف

السؤال الثالث: هل السعادة وهم أم أنها حلم صعب؟
تؤ تؤ بالعكس خاااااااااااالص
السعادة دي اسهل شئ في الوجود
ولا هي وهم ولا هي حلم ولا هي صعبة
بس السعادة حاجه نسبيه
ومش بتيجي من فراغ
لازم احنا اللى نخلقها مش نستني لما هي تيجي

السؤال الرابع: هل السعادة طريق للنجاح ؟وضح؟
شووووووووووووور
لان مجرد اما تبقى سعيد هيبقى عندك الباور اللازم لتحقيق النجاح
ماهي زي ما بيقولو هي دي الادرينالين بتاع النجاح

السؤال الخامس: ماهى أكثر اللحظات التى شعرت فيها بالسعادة؟

كتييييييييييييير اووووووووووووى بجد مش هقدر افتكرها كلها
بس اقربها كان امبارح
وانا مع صاحبتي بجيبلها فستان الفرح
ومن يومين لما شوفت انتمتي بعد حوالى 5 شهور ماشفتهاش
ويوم نتيجة الثانوية العامة وخصوصا نتيجة تالته
وايام كتير اوى بجد مش هقدر قولها كلها

السؤال السادس:هل ممكن أن تحقق كل شىء؟

اكيد لا
بس ممكن ارضى بأن اللى حققته ده هو اكتر حاجه مناسبه ليا هتسببلي السعادة
يمكن بالطريقه دي هكون راضيه عن نفسي وسعيده

السؤال السابع: السعادة تجعلك تقبل على الحياة أم لا؟

اكيد يعني هو انا ايه اللى هيخليني اعيش الحياة لو انا كئيبه ومتضايقه

السؤال الثامن: هل أحسست يوما انك وصلت لقمة السعادة؟

اغلب ايام حياتي بحس فيها بالاحساس ده

السؤال التاسع: لماذا تمر أوقات السعادة بسعة؟

هي اولا مش بتمر بسعه خالص
لانها يتخلص بسرعه اووووووي
بس احنا ممكن نوهم نفسنا انها كتير

السؤال العاشر: هل ترى السعادة فى التدين؟
طبعا جدا شور اوي يعني وكل وسائل التوكيد ههههههه
اي سعادة بعيد عن طريق ربنا بجد يعني هي مجرد وهم كبييييييييير اوي بنعيش نفسنا فيه
بس اللى يفهم

السؤال الحادى عشر: هل أنت متفاؤل وعندك أمل؟ وضح؟
تقريبا انا اكتر حد في الدنيا دي متفائل بططريقه بتخلي كل الناس تقول عليا مجنونه
بس فعلا مافيش احلى من التفاؤؤل
يعني انا بعد كل حاجه بتحصلي
واثقه ومتأكده ان ربنا هيخليني اسعد انسانه في الدنيا وشايلي الاحلى دايماً
-وهيرزقني بان الحلال- ههههههه
وموقنه دايماً ان اللى جاي احلى

السؤال الثانى عشر: إذا شعرت بالحزن ماذا تفعل؟
اقوم الاول كده اصليلي ركعتين لله اهدي خالص
وبعدين ادور على سبب الحزن ده
لو لقيته سبب جامد احاول احله
ولو سبب عبيط او من غير سبب اقف قدام المرايا واقولي اتهدي مافيش حاجه تستاهل زعلك يا جميل انت هههههه

السؤال الثالث عشر: هل يستمر معك الحزن فترة ام ينقضى فى الحال؟
بمنتهي الصراحه
3 دقايق و بس

السؤال الرابع عشر: ما رأيك فى الأفراد المتشائمين؟
ناس بيضيعو عمرهم بلا سبب
وبجد بجد هيندمو
وربنا يهديهم



واخر كلامي ان الحمد لله على نعمة السعادة
ميرسي لي اوي يا استاذ محمد على التاج الحلو ده
وياريت اي حد اي حد يدخل البلوج ياخد التاج ويمشي
هتوحشوني اووووووووووووي بجد وبحبكم كلكم في الله
















كان معكم الست لوليتا هانم البونبوناية المسكرة
رئيسة حزب السعادة الابدية
من تحت حطام الكتب هههههه

اشوفكم على خير

13 قالو اللى في نفسهم:

mohamed ghalia said...

بجد أنا متشكر جدااااااا على قبولك للأسئلة
وكمان إجاباتك الرائعة
واضح إنها خارجة من القلب
حقيقى استفدت منها كتير
جميل قوى اننا نقرب لربنا
ربنا يسعدك دايما
وبالتوفيق فى دراستك
لأستاذ دى كبيرة شوية إحنا فى سن بعض هههههههه
يلا عقبالك
سلام

ايام العمر said...

انا هحجز تانى تعليق واجى

ايام العمر said...

انا جيت
اسئلة جميلة فعلا
واجابات تحس انها صادقة ومن القلب
وكمان كمية تفااااااااااؤل
احسدك عليها
سعدت بمروررى
سلااااااااموز

blue-wave said...

حمدالله على السلامه يا قمر
وحشتينا بجد
وطبعا مش هاتكلم عن اجابات التاج
لأنها رائعه وصادقه كالمعتاد
تحياتى وبطلى فشل وذاكرى:))

oRiGiNaL HeArT said...

اهلا وسهلا :huh
انتى يابنت انتى مش تسالى عنى ونا مريضة كدة :mad
يلا حمد الله على سلامتك وكويس انك رجعتى عشان نا بحب بوستاتك اوى
وبعدين بقى فى حاجة
هو كل لما احل تاج الاقيكى حلااه معايا
دة ايه دة:wub

...........
balash music

حسن حنفى said...

الحمد لله علي السلامه

معلش متاخر اوي

بس والله مش دخلت من زمان

دعواتك

وان شاء الله تحققي السعاده في كل حياتك

يارب

مـجـنـووون said...

حمدالله علي السلامه

ويا ريت متتاخريش تاني

تقبلي مروري
مجنووون

immigrant said...

أنا بقى لسه مجتش من العزلة :P

حمد لله على سلامتك يا آنسة !

mahasen saber said...

كل عيد وانتى بكل خير وسعاده
واسرتك وكل من تحبين
بكل صحه وستر

كنتى غطسانه فين المده دى كلها

متقوليليش كنتى بتسمعى براين ادامز

Princesa ... WHiSPeR said...

وحشتووووووووني
سوري بجد كنت فاقده الذاكره ولسه فايقه هههههههه

mohamed ghalia:
من غير استاذ
انا اللى بقولك شكرا على انك ادتني الفرصه اطلع اللى جوايا

Princesa ... WHiSPeR said...

ايام العمر

بلاش حسد الله يكرمك هههههه
ممكن حقد على خفيف


blue-wave

الله يسلمك يا دوك .
والله بذاكر اهو
ده انا شطوره وزي العثل

Princesa ... WHiSPeR said...

oRiGiNaL HeArT

حبيبية هارتي
طوارد خواطر يا روحي
سلامتك وان شاء الله اللى يكرهك

Princesa ... WHiSPeR said...

حسن حنفي :
:)

مجنووووون :
ادعولي حالتي النفسيه ماتكونش كارهه الكمبيوتر علشان مش اتاخر

اميجرنت :

روح قلبي بجد وحشاني من هنا لاسكندريه

محاسن:
هههههه
لا مش براين
كنت بوضب الشقه عقبال عندك